Tuesday, March 26, 2019

Vårt första blogginlägg under praktiken

Hela klassen följde med ner för att hämta Nallemaja. Jag satt trygg och säker i Gabriellas cykelkorg. Hade jag haft hjälm så hade vi kunnat cykla men nu gick vi istället.

Anneli försökte styra upp oss, hon är ju hemma på Österskolan med. Det är inte jag längre, skulle inte ens hitta till mitt gamla klassrum. Ingenting ser ut som innan, jättekonstigt känns det. Helst hade klassen bara velat storma in för de saknar nog Öster lite ibland.

Sen gick vi tillbaka till Killebäck och medan Lena var på nåt trist möte så smet vi in i personalrummet och drack varm choklad. Nallemaja är lite impad över hur stort det är hos oss. Men hon var lite blyg när vi mötte de stora eleverna. Men när de hälsade snällt på mig och hjälpte mig att öppna dörrar så fattade hon att de är snälla fast de är typ megastora.
På vägen hem så pratade vi i ryggsäcken om vad elever och lärare förväntar sig av en maskot/assistent och vad Nallemaja förväntar sig av sitt jobb som maskot. Vi kom fram till att man måste vara beredd på att trösta när eleverna behöver det, men även ryta till när de inte lyder läraren. Jag kan morra åt min klass men får alltid en stor kram direkt efter för de vet att jag har rätt. Man måste alltid vara skärpt eftersom man är klassens ansikte utåt, men man måste våga tramsa och flamsa och leka med alla. Eftersom man är "liten och söt" så kan man ibland säga de där jobbiga sakerna som de andra vuxna i skolan inte riktigt kan säga, ingen unge kan vara sur på en så himla länge.
Det här är spännande för mig, jag måste tänka efter vad det är jag gör som är speciellt och hur jag gör saker för annars kan jag inte hjälpa Nallemaja att bli en bra maskot.
/ Lage


Jisses vad mycket att ta in!
Alla 08orna verkar gilla att jag kommer upp till Killebäck.
Det går så många elever där, hur ska jag kunna lära mig alla namn på bara en vecka? Lage frågade mig på vägen hem till Malmö, där jag ska bo under en vecka,  om jag vet varför jag vill vara en klassmaskot, om jag har tänkt på vad jag väntar mig ska hända när jag jobbar. Det är ju jättesvårt. Jag hoppas att jag får massor med vänner för livet, det har Lage fått. Jag hoppas att jag kan göra någon som är ledsen glad och att jag kan få någon att våga saker som är svåra. Jag hoppas också att jag hittar en lärare som jag kan vara hos, någon som liksom "anställer" mig så att jag inte glöms bort när min nuvarande klass slutar eller så. Lage berättade om sin kompis Konrad som råkade ut för just det men som nu har flyttat till Växjö med Gina och skaffat Instagram och fått ett nytt jobb och allt. 
Hemma hos Lage och Lena så sover jag i Lages rum, han har ett eget rum fast han är så liten för annars får han inte plats med alla sina böcker (3 stora bokhyllor fulla). Lage gillar att läsa och säger att den hobbyn har han haft nytta av på jobbet. Min hobby är att vara ute i naturen och jag tror att jag ska be min klass att lära mig mer om träd, djur och insekter. Det kan jag nog ha nytta av i framtiden. 
Nu har jag lärt mig hur man skriver ett blogginlägg, så då kanske någon på Österskolan kan hjälpa mig att skaffa ett eget konto på Blogger.com?
Kramar från Nallemaja


No comments: